Jun 20th, 2014

#1 De dirigent


Zoals verschenen in Zing Magazine augustus 2013

In de lichte muziek heeft de koordirigent een hele andere functie dan in de klassieke. Dat is raar, want hij heeft dezelfde mate van invloed en verantwoordelijkheid. Ik vergelijk mijn rol als dirigent regelmatig met de rol van een voetbalcoach. Het publiek wijst me er namelijk regelmatig op dat ik zo’n kleine rol heb tijdens optredens, en sommigen vragen zich af waarom ik ‘niet gewoon sta te zwaaien, zoals andere dirigenten’. Dat is eigenlijk heel simpel; de zangers moeten het werk doen, de muziek maken. Tegen koren die ik coach zeg ik altijd: ‘‘Zing voor je publiek, de dirigent kent het al!’’ Het zou toch een apart gezicht zijn als een spits eerst nog even naar de coach kijkt om te checken of hij wel de goede kant op kopt…
Tijdens de repetitie gebeurt het zware werk. Maar een goede dirigent doet dat niet alleen zelf. Die weet op een slimme manier het koor aan het werk te krijgen. ‘The Intelligent Choir’, noemen ze dat in Denemarken. Een logisch streven, dat niet zo onrealistisch is als het voor sommigen lijkt. De meeste Nederlandse koren zijn namelijk best lui. De zangers zijn stuk voor stuk muzikanten maar ze wachten af en ‘doen alleen wat de meester zegt’. Bedenk eens hoeveel interessanter de muziek zal worden, als alle zangers de verantwoordelijkheid zouden voelen die de dirigent draagt? Door elkaar te volgen, initiatief te nemen, dynamisch te zingen, spontaan te zijn en te improviseren. En door elkaar te volgen in stemgebruik, verrassend en vernieuwend durven te zijn. Ik krijg soms kippenvel van iets heel kleins; een meisje dat een bepaalde toon in een solo mooi raakt of twee zangers die perfect kunnen blenden. En dit wordt bereikt doordat de zangers het werk doen, de energie geven. 
Zo is het ook in een koor of vocal group. De dirigent leert de zangers zelf muziek te maken. Hij maakt ze actief, in plaats van volgend en passief. En daardoor wordt een optreden voor het publiek veel interessanter. Veel van de opmerkingen die ik krijg over mijn rol als dirigent tijdens optredens, worden vervolgd met een compliment. Verfrissend, vernieuwend, verrassend; dat zijn belangrijke sleutelwoorden voor mij. Het publiek kan zich identificeren met de zangers op het podium, de zangers maken muziek en krijgen de credits! En zoals de coach staat te springen in de dug-out, zo glundert de dirigent bij het applaus van het publiek. 

 



Comments powered by Disqus (loading...)