Jun 20th, 2014

#3 Improvisatie


Zoals verschenen in Zing Magazine december 2013

Het is tegenwoordig HOT in de vocale muziek; improvisatie! Een middel waarmee je met een bijna kinderlijke vrijheid je ideeën en gevoelens kunt uiten. Een koor dat regelmatig werkt met improvisatie voelt zich een stuk vrijer en luistert ook beter naar elkaar. De kwaliteit van de groep gaat omhoog want deze skills nemen de zangers ook mee in het reguliere repertoire. En dat geldt voor elk soort koor!

Improvisatie is een onderdeel van samenzang dat voor sommige zangers ‘eng’ is. De stem, zo puur, is al kwetsbaar van zichzelf en nu gaat het ook om het loslaten van voorgeschreven melodielijnen. Daarom is mijn advies; begin rustig en laat improvisatie niet te snel onderdeel zijn van een concert. Stiekem improviseren we de hele dag, dus waarom niet in onze repetities? Begin klein, met een klapspelletje bijvoorbeeld. Het is belangrijk om eerst het ijs te breken en de zangers op hun gemak te stellen. Je kunt er daarna voor kiezen om tijdens een repetitie een ritmische of melodische groove op te bouwen door steeds iemand iets toe te laten voegen of je kunt de dirigent vragen een ‘Circle Song’ te creëren door de zangers verschillende partijen te geven. Je kunt zo zelfs ideeën op doen voor een nieuw arrangement of een nieuwe compositie! Bij de start geef ik altijd mijn twee basisregels; één: alles is goed, twee: er wordt niet meer gesproken, we maken muziek!

Als improvisatie rijp is om onderdeel te zijn van een performance, zijn de mogelijkheden eindeloos. Het belangrijkste is dat het niet alleen een feestje is voor de mensen op het podium, maar ook voor het publiek. Zorg er dus voor dat het interessant blijft. Een gouden greep is publieksparticipatie. Neem eens een naam van iemand uit het publiek als uitgangspunt, laat iemand uit het publiek een toon geven of geef het publiek een eigen partij. Meestal vinden ze het fijn om te merken dat het écht ter plekke verzonnen wordt en snappen ze dat het daardoor bijzonder is. Persoonlijk vind ik het fijn om te werken met ‘soundpainting’, een manier van communiceren met handsignalen. Zo kan ik als dirigent duidelijk maken wat ik wil horen en kan ik bijvoorbeeld iemand een solo geven.

Probeer het eens! En geniet ervan.



Comments powered by Disqus (loading...)