Jun 20th, 2014

#4 De kracht van handgebaren


Zoals verschenen in Zing Magazine februari 2014

In augustus 2012 kreeg ik voor het eerst een workshop ‘Rhythm & Groove’, van Jim Daus Hjernoe. Jim is inmiddels mijn hoofdvakdocent in Denemarken. Tijdens die workshop sprak hij amper, maar maakte hij duidelijk wat hij wilde door een gebaar te maken met zijn handen en tegelijk door een microfoon te laten horen wat hij van de groep zangers verwachtte. Het ultieme voorbeeld van lesgeven zonder daar woorden aan vuil te maken. Je focust beter omdat je verrast bent en kunt later door simpelweg hetzelfde gebaar te herkennen gelijk het effect toepassen.

Als je een ‘Circle Song’ of improvisatie opbouwt, is een van mijn regels altijd dat er tussendoor niet gesproken mag worden. Maar om met elkaar te communiceren heb je wel afspraken nodig. Door handgebaren in te zetten, blijf je gefocust zingen met elkaar en kun je muzikaal een interessante wending geven aan de song. Er zijn allerlei gebaren die je kunt gebruiken. Er is in 1974 een basis gelegd door Walter Thompson die ‘soundpainting’ wordt genoemd. De gebaren die ik daaruit geleerd heb zijn bijvoorbeeld: lange/korte noten, hard/zacht, harmoniseren van een melodie/terug naar eenstemmig, de klinkers ah/oe/neuriën, solo, verzin iets nieuws, energize (zonder toonhoogte), modulatie, enzovoort. Daarnaast heb ik een aantal gebaren zelf bedacht, die aansluiten bij mijn werkwijze. Ik gebruik deze nu in mijn repetities, optredens en improvisaties!

In EVTS (Estill Voice Training System) wordt er ook gebruik gemaakt van handgebaren. De gebaren voor bijvoorbeeld ‘met lucht zingen’, ‘met twang zingen’, en ‘laag strottenhoofd’, zijn gebaren die ik erg vaak gebruik tijdens optredens en repetities met mijn koren en vocal groups. De zangers staan dan gelijk weer op scherp en het helpt ze de muzikale afspraken voor de uitvoering van een arrangement herinneren.

Als je eenmaal bent begonnen met het werken met gebaren in vocale muziek, kun je niet meer zonder. Een klank, solistisch of korisch, wordt mooier als je zangtechnische aspecten erbij betrekt, en het is fijn om dit zonder teveel ruis te kunnen doen. Ik kan jullie allemaal aanraden met gebaren te gaan werken!

 



Comments powered by Disqus (loading...)